01 januar 2007

Forslag til endring av Internasjonalt Utvalg

SV trenger en bredere, mer slagkraftig, faglig fundert og godt forankret utenrikspolitikk! Vi er på god vei, og mange gjør en hederlig innsats. Men Internasjonalt Utvalg trenger fornyelse.

I min noe spredte serie om forbedringer av organisasjonsorganer for SV, er vi nå kommet til Internasjonalt utvalg (IU). Her har bølgene skylt høyt den siste perioden, og flere med meg føler at vi kan miste verdifull tid for SV på den internasjonale politiske arena dersom vi ikke skaper et større og sterkere rådgivningsorgan for representanter og politisk ledelse.

Det trengs et bredere mangfold i IU, men uten at IU mister sin innflytelse som "kraftfullt organ".

Dette kan borge for små arbeidsgrupper internt i IU som får sine forslag vedtatt av et samlet IU (som forsåvidt WTO-arbeidet i 05/06 er et eksempel på).

Noen forslag:
- Bistand- og gjeldspolitisk gruppe
- Handelspolitisk gruppe
- Klimapolitisk gruppe
- Gruppe for FN-reform
- Gruppe for internasjonale, militære operasjoner
- Gruppe for globale (sosialistiske) allianser

Kanskje dette blir for omfattende, men jeg tror det hadde vært morsomt å forsøke i en eller annen skala.

2 kommentarer:

Stian Oen sa...

Tja; som følge av den breie gjennomgangen landsstyret nylig hadde av SVs utvalgsstruktur er jo både internasjonalt utvalgs og alle de øvrige utvalgenes arbeidsform nylig gjennomgått og evaluert, og sammensetningen av alle SVs utvalg vil jo landsstyret ta stilling til etter landsmøtet om noen måneder. Så får vi håpe forbedringene du etterlyser kan komme i kjølvannet av dette. Uten at jeg med det nødvendigvis er enig i at det er internasjonalt utvalg som peker seg ut som det utvalget i SV der forbedringspotensialet er størst, akkurat... ;)

Jeg sitter jo selv i dagens internasjonale utvalg, og hovedårsaken til at alle gruppene du nevner ikke finnes per i dag (selv om det vel for ordens skyld bør nevnes at det finnes en del ANDRE, ikke totalt irrelevante grupper...) er etter min vurdering ikke først og fremst at det ikke finnes personer i utvalget som kan gjøre en høyst kvalifisert jobb med alle de temaene du nevner, men at det kreves ledig arbeidskapasitet fra flere personer over tid for å kunne holde såpass mange grupper gående. Det er nokså krevende, men selvsagt ikke umulig.

PilogBue sa...

Det er bra at landsstyret har tatt tak i dette, og at du føler Internasjonalt utvalg fungerer som det skal.

Jeg for min del mener vel at det ikke nødvendigvis hadde betydd merarbeid å holde slike grupper gående, men man måtte ha utvidet IU med flere folk, slik at guppene kunne fungert individuelt, uten for mye overlapp.