17 januar 2007

Klima og kapitalisme

Filosofen Vetlesen er krystallklar i Klassekampen på at klimautfordringene ikke lar seg løse uten at vi går i strupen på kapitalismen som system. Rett og slett fordi økoharmoni ikke står i stil til økonomisk vekst.

Greit å vite. Så er det bare å begynne å lure på hva som får verden til å innse kapitalismens tilkortkommenhet først: økodød eller revolusjon..

Med Chavez ved roret på den revolusjonære skuta er jeg redd jeg holder en knapp på økodøden. Ledere som undergraver det demokratiske systemet som brakte dem til makten har en dårlig track record på denne kloden...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du er en patetisk dust.

http://dragni.no/?p=592



Så hva skal vi gjøre istedet for å dekke energibehovet vårt? Kull? Olje? Eller CO2-renset gasskraft til blodpris?

Selv om vi regner med ekstrem-tilfellet Tsjernobyl, så vil jeg påstå at det er mindre farlig med atomkraft enn status quo. En Tsjernobyl-ulykke hvert tiår vil være mindre ille for jorda enn global oppvarming.

Det brenner. De som er prinsipelle motstandere mot brann og nekter å ta hensyn til muligheten for at det brenner, vel - de brenner opp.

PilogBue sa...

Merkelig hvor fort man tyr til usaklige karakteristikker, "ingen tanker". Jeg regner med at kommentaren ikke er beregnet på mitt innlegg, siden det du kommenterer er det samme som hos dragni.

Og jeg er tilbøyelig til å være enig med deg i at atomkraft kan være mindre farlig enn status quo...