07 juni 2006

SVs store utfordring!

Onsdag er en god dag for hjertesukk. Det er på tide noen spør seg hva SV må gjøre for å forbedre prestasjonene i regjering. Det kan virke som om dette regjeringsprosjektet kom litt brått på. Dagens situasjon er ganske dyster. Vi har en politisk platform som vekker åtgaum i så godt som hele verden, med gode visjoner for en modernisert velferdsstat bygget på fellesskapsideer og solidaritet.

Her på berget kommer Oxfam sjefen på besøk for å hylle regjeringen og spørre hvordan de skal gjennomføre dette programmet. Mon tro hvilket inntrykk de sitter igjen med etter besøket. Noreena Hertz skryter hemningsløst av det norske politiske eksperimentet, mens vi som ser dette litt mer nøkternt har begynt å etterlyse resultater og praktisk handling som samsvarer med visjonene.

Særlig SV har store utfordringer knyttet til regjeringsarbeidet. Partiet har rekruttert mange av sine mest profilerte politikere inn i meget viktige poster - miljø, utdanning, bistand, finans, for å nevne noen. Flere av statsrådene er temmelig ferske på disse områdene, selv om de som stortingspolitikere har hatt berøring med flere av dem. Jeg er imidlertid litt usikker på om stortingserfaring på et område kvalifiserer til statsrådspost. Uansett - det er liten tvil om at dette er meget utfordrende for de statsrådene det gjelder.

Og hva gjør så partiet? Setter de sammen sterke fagfolk fra medlemsmassen innen bistand, miljø, finans og utdanning og lager støttekomiteer for statsrådene sine? Ikke det jeg vet. Lager de partipolitiske manifester som kan geleide regjeringskollegene på deres farefulle ferd blant byråkrater og "eksperter"? ikke det jeg har sett. Det skjer i det store og det hele relativt lite, skal man tro det man ser fra lokallagsnivået.

Og ikke minst: søker statsrådene hjelp og vink fra partiet sitt? Usikker. Har de tid til å konsultere stortingsgruppen før de ansetter nye styreledere i Statoil? Jeg håper det, men må si at jeg er usikker når jeg ser resultatet.

Så kan man forstå at partiet ligger med delvis brukket nakke etter valget sist, men tapte mandater og tapte stillinger på partikontoret. Men vi burde jo manet til frivillig innsats for partiet vårt! Hvor er planen, folkens?

Jeg tror det er rimelig åpenbart at partiet i seg selv ikke besitter tilstrekkelig kompetanse innen verken finans, utdanning, bistand eller miljø. Medlemmene våre derimot, velgerne våre og sympatisørene våre har denne kompetansen!! Vi må hente dem inn og bruke dem!

Jeg er bare en liten kamerat i et lokallag, og jeg hører gjerne fra partiet om hvordan vi bedre kan utruste oss selv og vår politiske ledelse i regjeringen med den kompetansen vi så sårt trenger dersom vi skal få vårt Soria Moria.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jo mer jeg tenker på det, jo lurere er dette forslaget. Tror faktisk det er det eneste som kan sikre at Soria Moria blir et eventyr med lykkelig slutt. Snakkes. Hilsen Fairytale

PilogBue sa...

La oss legge våre kloke i bløt og tenke ut noe stort.

Anonym sa...

Gode poenger, kamerat! I sin visdom har også landsstyret tenkt på disse tingene. Derfor ble det i helgen vedtatt at det skal finnes partiutvalg på de områdene vi har minister. I praksis betyr dette at vi oppretter et utdanningspolitisk utvalg og et utvalg for økonomisk politikk. Miljøpolitisk, faglig og internasjonalt utvalg har vi allerede. Dessuten har partiet vedtatt et ambisiøst opplegg for hvordan vi skal ha høring og behandling i partiet av alle viktige saker som skal opp i regjeringen. Jeg skal prøve å skrive en sak om dette på bloggen min i løpet av uken!

PilogBue sa...

Gratulerer, Audun, jeg er tydeligvis sanndrømt. Dette var morsomme nyheter. Si gjerne fra dersom dere ønsker bistand fra en slugger i bistands- og kommunikasjons/kampanjebransjen til å få fart på sakene. Vi er nok flere som ønsker å bidra til partiets "elevation"

PilogBue sa...

Jeg vil også ha sagt at jeg er litt usikker på om internasjonalt utvalg er et tilstrekkelig skarpskodd verktøy til å håndtere Eriks og Torbjørns portefølje. De to trenger også bistandsfaglig kompetanse, samt innspill til hvordan de kan kombinere uvikling med gjeld, handel, klima, kondisjonalitet, fredsbygging, m.m.