03 januar 2007

Frederics krig

Det bør snart gå opp for miljøadelen at å gå løs på SV ikke er noe strategisk klokt valg.

Frederic erklærer krig mot SV, sier han. Frederic synes SV driver gammelmodig miljøpolitikk, sier han. Frederic synes Bellona er best, selv om de ikke klimanøytraliserer sine egne flyreiser. Fordi Bellona på sine viktige møter i EU bidrar mer til klimaet enn noen skarve hundringser til klimatiltak i fattige land eller til kvotebørsen.

For hva i all verden skal vi med internasjonale avtaler og incentivordninger som CDM eller kvotebørs, spør Frederic? Så lenge vi har Bellona?

Det bør snart gå opp for miljøadelen at å gå løs på SV ikke er noe strategisk klokt valg. Dersom det bare er SV-statsråder som blir pinlig berørt når klimamålsetninger brytes, så vil ingenting skje i norsk klimapolitikk. Norge er i ferd med å gå seg skikkelig fast i en klimahengemyr av gasskraftverk og økt utvinningstakt. Arbeiderpartiet må presses skikkelig, SP likeså. De sitter og toer sine hender nå, men det vil koste dyrt til valget!

For hvor skal regjeringen ta utslippskuttene dersom de ikke renser gasskraftverkene sine FØR Kyotos utløp i 2012? Skal de virkelig kjøpe seg fri fra alt sammen? Og bryte egne soria moria-forpliktelser?

I så fall skal vi lage et skikkelig #¤%.

4 kommentarer:

Anonym sa...

i stedet velger frederic å heie på frp (!!) og bygge opp deres frynsete miljø-image, jf. oppslag på tv2-nyhetene der han skamroser frp-kommunene i vestfold fordi de går foran med å etablere biodiselkraner på bensinstasjonene.

Unknown sa...

--- Advarsel: Jeg liker ikke det jeg nå skal skrive. Jeg liker heller ikke måten jeg skriver det på. Jeg liker slett ikke å være så ubehøvlet, men jeg føler det likevel nødvendig i denne sammenhengen ---

Frederic er en selvhøytidelig dritt. Frederics troverdighet som en sann og tro miljøforkjemper er i nærmest borte. La oss sammen synge "Kjøpt og betalt! Kjøpt og betalt!, kjøpt og kjøpt og kjøpt og betalt!"...

Jeg er ingen SV sympatisør, men jeg er tvilende til at SV taper noe særlig på at Frederic har erklært krig. Dette var ment som et kompliment til SV...

For øvrig ber jeg om unnskyldning for fremtoning og språkvalg. Det kommer nok dessverre til å gjenta seg.

Anonym sa...

"I den rødgrønne regjeringen er miljøvern ikke Arbeiderpartiets ansvar, men SVs problem." Skrev Rasmus Hansson i en kronikk i des. i DB.

Men vi må forholde oss til dette som et problem. Ikke bare avfeie det.

e.

PilogBue sa...

En omskrivning av Hansson er på sin plass: I den rødgrønne regjeringen er miljøvern er Arbeiderpartiets ansvar, og det er SVs problem...

DERFOR må miljøbevegelsen og -adelen snart ta dette innover seg - før det er for sent, og valget er tapt.