21 juni 2006

Støttegrupper for statsrådene

Jeg vil herved gratulere SVs landsstyre med vedtaket om å opprette rådgivende grupper for hvert av områdene man har statsråder på. Dette er en klartenkt tanke (se SVs store utfordring). Audun kommenterer dette her. Jeg vil imidlertid reise spørsmålet om internasjonalt utvalg er tilstrekkelig for å håndtere porteføljene til Erik S og hans politiske ledelse i utviklingspolitisk.

Dette er mer enn "internasjonal politikk", og krever bistandskompetanse, utviklingskompetanse, evner til å trekke tråder mellom handels-, klima-, gjelds-, og maktpolitikk og utvikling. Utfordringer som illegitim gjeld, godt styresett, FN reform, klima, WTO og handelspolitikk, kondisjonalitet, effekt av utviklingshjelp, kjønn, ja i det hele tatt hele Pandoras eske av omkringliggende herligheter i utviklingspolitikken. Bare et lite innspill fra en som ikke kjenner hele porteføljen til internasjonalt utvalg, og som med glede tar feil i dette spørsmålet.

Utdanning og økonomisk utvalg er imidlertid glimrende, og dette er sårt trengt.

Jeg gleder meg med dere, og håper på mange gode leveringer til statsrådene på praktisk politikk og teoretisk grunnlagsarbeid.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gratulerer Tarje! Gleder meg også til å se resultater :) Jeg savner ellers en egen utviklingspolitikk i SV. Om det er en del av mandatet til IU vet ikke jeg heller, men jeg deler inntrykket av at det i beste fall er et underkommunisert politikkområde. Synes partiet er bra til å vise at utviklingspolitikk henger sammen med annen internasjonal politikk, men i blant trengs en egen politisk stemme på utviklingspolitikk. Å utvikle en egen og tydelig utviklingspolitikk ser jeg på som en sjanse til å si JA til noe og peke på konkrete politiske løsninger for land i Sør, ikke bare si nei til diverse kjipe internasjonale finansinstitusjoner osv.

PilogBue sa...

Veldig enig med deg her, Tale. Dette får vi bruke litt kløkt på å formidle. Kanskje vi skal foreslå et underutvalg av IU?