28 november 2006

Systemkrise i sivil sektor

Sivil sektor gjør seg selv en enorm bjørnetjeneste ved å fortsette sin lettvinte vei til målet. Kondisjonalitetsdebatten aktualiserer grenseoppgangen mellom profesjonalisme, aktivisme og mobilisering på en kritisk måte.

Jeg leser så øyet blir stort og vått disse dagene: betingelser for lån til fattige land skal sømfares og vurderes. Verdensbanken (WB) og Det internasjonale valuttafondet (IMF) er under lupen, sammen med samtlige NGO'er som har vært toneangivende for gjeldsdebatten og kritikken mot tvungen liberalisering av offentlige tjenester og naturressurser. Benedicte Bull, som har ledet arbeidet med en bakgrunnsrapport for "Oslo Conditionality Conference" i regi av UD, skriver i en kronikk i dagens Klassekampen at de to finansinstitusjonene har endret seg mye, selv om det også finnes bevis for at mye er ved det gamle.

Hva hun imidlertid ikke sier i kronikken, men som kommer fram i rapporten, er at sivilsamfunnsaktørene som hardnakket kritiserer privatiserings og liberaliseringsbetingelser fra WB og IMF har en tendens til å ha svak eller sviktende argumentasjon for meget bastante standpunkt og påstander.

Dette er sedvanlig dårlig politisk påvirkning. Sivil sektor gjør seg selv en enorm bjørnetjeneste ved å fortsette sin lettvinte vei til målet. Dette aktualiserer grenseoppgangen mellom profesjonalisme og aktivisme på en kritisk måte.

Faglig profesjonalisme
Det sivile samfunn har i en årrekke bygget opp solid kompetanse på lobby og beslutningspåvirkning som arbeidsform og arbeidsredskap i kampen for en bedre verden. Dette er vel og bra, men man har ikke i like stor grad fulgt opp med ditto profesjonalisering av politikkutviklingen og ikke minst analyseverktøyene.

Det er ofte de samme folka som sitter med beslutningsmakten i NGO'ene som det var da de startet på 90-tallsbølgen av internasjonal solidaritet. De har fått mer profesjonelle undersåtter som serverer politiske muligheter på sølvfat, men NGO-adelen har ikke selv gjort hjemmeleksene sine og oppdatert seg eller gitt plassen over til mer profesjonelle krefter.

Det finnes selvsagt unntak fra denne regelen, takk og pris, men dersom det sivile samfunn skal vinne politiske seire i viktige saker som kondisjonalitetsdiskusjonen, så må vi øve et profesjonelt så vel som folkelig press på beslutningstakerne og politikkutformerne.

Kombinasjonen av folkelig forankring og politisk profesjonalisering er en meget utfordrende posisjonering, men den må gjennomføres dersom folkelig baserte lobbyinitiativer skal lykkes.

Mobiliseringsprofesjonalisme
På den andre siden vil man kunne angripe Bulls giftige kritikk av sivilsamfunnsaktører ved å stable på beina folkelig mobilisering av dem disse liberaliseringsbetingelsene rammer. Mennesker i fattige land som lider under forringet offentlig tjenestetilbud, privat kapitals overtakelse av naturressurser og så videre.

Problemet til det sivile samfunn blir at dersom de ikke klarer å mobilisere disse, vil beslutningstakerne og politikkutformerne mer eller mindre rettmessig kunne spørre om disse lidende menneskene faktisk finnes... Da nytter det ikke å "snakke på vegne av de fattige". Da må de selv snakke!

I begge disse inngangene har det sivile samfunn en tendens til å velge lettvinte løsninger. Ikke tar de seg råd eller tid til å skaffe seg tilstrekkelig faglig tyngde til å vinne en debatt, og ikke tar de seg tid og råd til å mobilisere de menneskene som faktisk berøres av de problemene de setter på dagsorden.

Dette blir tilsammen en systemisk krise for sivil sektor! Det er for mange små og søte NGO'er som liker å leke politikere og lobbyister, men som helt glemmer å mobilisere dem det gjelder. I fattige land finner man ditto utvikling hvor disse norske og vestlige NGO'ene finner seg venner som starter tilsvarende små og marginale NGO'er som liksom skal representere "folket" og være "stemmen fra Sør".

Folkelig deltakelse og mobilisering må være stikkordene for en reform av sivil sektor, parret med grundig politisk håndverk og støttefunksjoner fra faglige aktører.

5 kommentarer:

PilogBue sa...

På at sivilsektor er i krise? Bare for å lage litt krig, tenker du?

Jeg vil si såpass at fragmenteringen i sivil sektor er tilsvarende kaotisk som venstresidens og kristendommens. Det er bare å lage sin egen NGO i det øyeblikket man enten:

a) er uenig med den NGO'en man jobber for, eller
b) er blitt for gammel for den ungdomsNGO'en man er frivillig i.

Dette gjelder miljøbevegelsen, og det gjelder solidaritetsbeegelsen.

Sindre Stranden Tollefsen sa...

En utfordring i kondisjonalitetsdebatten er jo at gjeldsbevegelsen i sør i det store og det hele er langt mer radikal enn den norske.

Dette skaper visse utfordringer når man skal ha med seg slagkratige stemmer fra sør på laget?

Forøvrig trenger vi tydeligvis litt færre av det Marsdal/Wold kaller de radikale individualister.

Vi trenger villige dyr som løper i en retning, ledet av ett storslått orakel.

Min stemme går til Lundteigen. Det blir ihvertfall et ganske hårete troll. Vi kommer til å skremme enhver beslutningstaker.

PilogBue sa...

Vel, tror ikke vi trenger et orakel for å få til dette, i alle fall ikke en hårete Lundteigen.

Jeg tror at de radikale individualistene må bruke kreftene sine på fellesskapet. Dette må vi bruke tid og krefter på å overbevise dem om.

I tillegg må de liberale radikalerne (les høyresiden i SV) gjøre det samme: de må bruke kreftene sine for fellesskapet, søke konsensus og gjennomslagskraft for gode ideer, slik at det blir vei i vellinga.

Men dette har strengt tatt bare beslektet med systemkrisen i sivil sektor som jeg beskriver.

christo sa...

Gode poenger her. Hovedsakelig helt enig, også i den overordnede analysen av NGO-landskapet. Syns likevel du skjærer litt for mange over kammen din. Du kunne godt tatt med følgende fra Bulls rapport:

1. At også Verdensbanken og IMF får det glatte lag for sin egen (økonomdominerte) forskning. Dette har sikkert sammenheng med at Bull er statsviter, men det er jo godt å lese det likevel.
2. At Bull et. al. på to viktige områder ender opp på omtrent samme posisjon som de NGOene hvis rapporter blir kritisert. Det første er viktigst: En mye bredere definisjon av kondisjonalitet enn den snevre VB/IMF har lagt seg på. Dette fører logisk nok til en skarpere konklusjon enn VB og IMFs egne kondisjonalitetsgjennomganger. Bull et al konkluderer jo tross alt med at både VB og IMF fortsatt stiller privatiserings- og liberaliseringskrav, og at særlig IMF har endret seg svært lite.

For min egen del vil jeg nok si at evt manglende grundighet i analysene i stor grad har sammenheng med mangel på tid og ressurser til å gjøre det vanskelige arbeidet, snarere enn en motvilje mot å gjøre en grundig jobb. Men da ender jeg jo opp med det vanlige gnålet om at det ikke er nok penger til å gjøre de bra tingene.

Likevel skal jeg altså, som du muligens har fått nyss om, jobbe litt med Sør-siden av dette problemet de neste månedene. Kanskje vi skulle tatt en prat en av dagene?

PilogBue sa...

Vi må absolutt prates en dag, gjerne det. Sør-vinklingen her er opp i dagen, mens jeg er trnger å bli overbevist om en norsk vinklet kampanje...