13 november 2006

FRP-skryt

VG skriver at SV-leder og finansminister Kristin Halvorsen får skryt fra uventet hold. Carl I. Hagen mener hennes arbeid i regjering er et eksempel til etterfølgelse.

Hagen uttaler at - Det at SV er en fersk juniorpartner i Regjeringen, innebærer en uvant utfordring i forhold til å gi og ta. I samme situasjon ville vi ha måttet inngå kompromisser og deretter se våre velgere i øynene og si: Vi kjempet som løver i denne saken, men vi nådde ikke frem. Dette innebærer at de andre regjeringspartnerne må gi tilsvarende i andre saker, som vi så i forbindelse med Afghanistan-saken, sier Hagen.

Som jeg tidligere har sagt, mener jeg faktisk at SV klarte å få alle til å tro at vi tapte gasskraftsaken, selv om vi hadde en av de bedre politiske ukeresultatene på lenge den gangen.

Men politikk til side: jeg mener og tror at juniorpartner SV i betydelig større grad enn "storebror" AP har forstått hva det innebærer å forankre politiske beslutninger i parti og stortingsgruppe. Jeg er også fullt klar over at vi ikke alltid har fått det til, men SV har hatt en bratt læringskurve, og jeg må igjen si at jeg er temmelig fornøyd.

Og til alle dere som tror Hagen gjør dette bare for å gjøre FRP en tjeneste ved å spille gammel troverdig brobyggende partihøvding for en potensiell regjeringen Jensen, kan bare slappe av: FrP kommer ikke i regjering. Det skal vi sørge for!

I MORGEN KAN DU MØTE KRISTIN HALVORSEN OG SPØRRE OG GRAVE OM EN AV DE STØRSTE BRAGDENE TIL VÅRT LILLE PARTI I DETTE ÅRET: STATSBUDSJETTET 2007.

STED: VILLA SOLHAUG, KEYSERLØKKA
TID: 1830 - 2000

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hvis man bestemmer seg for å tro på Jan Arild Snoen i siste Morgenbladet, kan Hagens uttalelser også tolkes som at han er i full gang med å øve seg på rollen som bortforklarer for et fremtidig regjerings-FrP. Snoen mener at en Hagen utenfor regjering vil boltre seg fritt i mediene med beskrivelser av hvordan FrP dessverre vil måtte kompromisse bort tidligere løfter på grunn av gjerrige regjeringspartnere. Realistisk eller ikke, det blir nok uansett interessant å følge med...

Anonym sa...

det er skremmende interessant å se hvordan frp følger SVs inntreden i regjering med den hensikt å lære av det. FRPerne er enormt flinke til organisasjonsbygging, og dette er en del av strategien deres. mange partier - inkludert SV og selvfølgelig AP - har en del å lære her.

PilogBue sa...

Jeg er redd dere begge treffer spikeren på hodet. Snoen beskriver det bra i Morgenbladet, og jeg tror ham så gjerne.

FrP vil dog ikke komme til makta i 2009, så da kan de jo streve så mye de gidder. Da velger jeg heller å ta skrytet som nettopp det - skryt; av SV.

Sindre Stranden Tollefsen sa...

Frp kommer ikke til makten i 2009.

Jeg tror det blant annet vil skyldes at mange flere vil støtte SV.

Første test er like om hjørnet.
Hva gjør du da, Jonas?... Når gamle-Tobben setter på autopiloten og legger seg langflat for NATO-gutta?

PilogBue sa...

Enig med deg, Espen, men vi er nødt til å øke skattene. Dette blir den store pedagogiske utfordringen til valget både neste år og i 2009.

Og dersom det skal funke, må folk føle at de får gode tjenester tilbake fra velferdsstaten.

PilogBue sa...

Vi bør venne oss til det. Jeg kommer nok til bergen før du vet ordet av det, og da har jeg god lyst til å jobbe med lokale sv-saker...