01 august 2006

Kontrakt mellom velger og valgt nødvendig

Min gode venn Ketil R hadde i dagbladet lørdag et harmdirrende oppgjør med vår sommersløve regjerings mangel på koordinering og solidaritet med seg selv. Han har sjelden hatt så rett når han er så opprørt, og denne gangen treffer han virkelig spikern på hodet.

Det er noe så enkelt som respekt for de velgerne som bar fram de rødgrønne til regjeringskontorene som i sommer har vært totalt fraværende hos nessekonger av ulike slag rundt om i partiene. Nå kan nok en god del av utspillene også tilskrives urutinert omgang med media, noe særlig lekkasjene og barnehagesaken vitner om, men mangel på rutine står seg dårlig sammen med tvilsomme motiver, og her må partiene stramme tøylene sine. Det finnes sikkert nok av tvilsomme motiver og, mer diplomatisk formulert, forskjellige syn på regjeringens politikk i partiapparatene rundt om i landet, men nettopp derfor er det så viktig at dette kompenseres med bedre rutiner!

Kan noen være så snill å starte medietrening av våre folkevalgte fort som faen? Og da ikke automatisk den formen for medietrening som prediker at all PR er god PR, bare du kan fremføre og kle deg pent. Jeg snakker om trening i hva man sier og hva man ikke sier, i hva som må formuleres rundt og hva som tåler å spisses. Jeg tenker på kursing i hva som er kommunikasjon som tjener saken og det mandatet man er gitt av velgerne.

Jeg vet at Ketil R driver med slikt, og selv bidrar jeg mer enn gjerne.

Til slutt tør jeg ønske meg et elementært kurs i hva det vil si å være folkevalgt, som små og store posører og andre politikerspirer må igjennom før de kan plasseres foran en mikrofon. Disse kursene bør være partispesifikke, og utarbeides i samråd med velgerne, slik at vi kan få en effektiv kontrakt mellom velger og valgt. Det ser ut til at dette er tvingende nødvendig for å holde tømmene stramme på en regjering som i dag gir ny giv til min fars onkel salig Per Bortens staurbæring.

4 kommentarer:

PilogBue sa...

Hei Espen. Det var lenge siden! Morsomt å høre fra deg. Overskriften min var kontrakt, ikke kontakt, men det er en liten sak.

Når det gjelder Ketils innlegg, så kan det OGSÅ leses som en oppfordring til folk om å holde kjeft, og det tror jeg vi er enige om er uheldig.

Hva jeg stiller meg tvilende til, er om alle dem som velger å ta bladet fra munnen og snakke til et par millioner nordmenn samtidig når de er uenig med sitt eget parti, sin egen statsråd eller sin egen regjering, er om de har:
1. presentert disse synspunktene internt i partiet/kollegiet/regjeringen først, og
2. OM de har fått tilstrekkelig tilbakemelding på dette fra sine egne, samt
3. Om det i det hele tatt er mulig å se for seg at et parti med indre motsetninger (mao. alle partier) har takhøyde nok til å diskutere når det er klokt og når det er dumt å gi saker til media.

Min intensjon var å diskutere hvilken kontrakt som finnes i dag mellom velger og valgt, og forsåvidt, hvilken kontakt det er mellom disse. Jeg vet jo da selvsagt at partiprogrammet og valgprogrammet eller regjeringserklæringen utgjør denne kontrakten, men dette synes ikke å være tilstrekkelig til at den jevne mann og kvinne i gata oppfatter politikere som sine representanter, og ditto, at politikerne oppfatter dem som stemte på dem som deres "oppdragsgivere".

PilogBue sa...

Så er det selvsagt enkeltsaker som er pinligere enn andre, men at noen "avslører" at regjering og stortingspolitikere har en god barnehageavtale er faen meg ikke mye å skrive hjem om...

Tilfellet Lundteigen er i så måte et renhåret innspill, mener jeg, for her er hans standpunkter kjent fra før, hans parti er innforstått med hva han sier og at han sier det, og dette er på mange måter Senterpartiet som vi kjenner det. Og ikke minst, han kommuniserer godt og ryddig.

PilogBue sa...

Hm, elefanthukommelse. Kan jeg seriøst ha argumentert for totalforsvaret og sivilforsvaret? Det er bare å beklage dypt og lenge. Det skal ikke gjenta seg. Vi har vel alle vært unge og dumme...

Det har vel alltid vært et lite ideologisk skille mellom oss, kamerat, men ikke verre enn at vi er i samme parti, og det er jeg fornøyd med!

Helt enig i din siste kommentar.

t

Anonym sa...

Det er vel snarere aktuelt å kritisere lovnader (Soria Moria). I opposisjon kan det være farlig å være for konkret. Jeg tror velgerne i stor grad stemmer på personer og identitet snarere enn på program. I regjeringen må det være rom for alle samarbeidende partier og deres egenart. Det må tolereres - og faktisk er det bare positivt - at det diskuteres forut for at kompromiser inngås.