13 oktober 2006

Kritisk til byråer

Kommunikasjonsbyråene har tilgang til de innerste sirker i maktas sentrum. De former valgkamper, de lager posisjoner, de former politikk.

(denne saken er noe eldre (27/9), men nye kommentarer gjør saken morsommere...)

Er det noen der ute som vet hva det koster å benytte seg av såkalte "kommunikasjons- og PR-byråer"?

På det første møte du har med dem stiller de med minst to av kanonene sine (minst 1200-2000 kroner pr. time), samt en ad'ere (350-600,-) , to tekstforfattere (350-600,-), en web-designer og prosjektleder (overpriset sekretær 600-1000,-). Det første møtet varer gjerne i to timer.

Disse menneskene er ofte utdannet på Westerdahls, NMH eller andre lugubre institusjoner for lettvinte noksagter som ikke gidder ta seg en ordentlig utdannelse, men som mener de har greie på reklame og brand building.

Når de så skjønner at du representerer et lite parti eller en organisasjon med lite midler, kutter de staben til to av de ferskeste nyinnkjøpene sine, møter opp med fine papp-plater og leker idiotisk hemmelighetskremmeri.

Disse folka er det som lager kommunikasjonsplaner for departementene våre, gutter og jenter. De har pinadø klart det kunststykket å få sentral makt i det norske samfunnet på bakgrunn av to års leking på NMH. Ikke bare på reklameplass, men også i maktens innerste sirkler, på Youngstorvet og i regjeringskvartalet.

Og de nye kundene er jo tross alt Norges mektigste menn og kvinner, må vite, så man kan ikke klare seg uten de aller største byråene. Hvilke byråer går igjen? Jo, Gielmuyden.Kiese, Dinamo, Kitchen, Mccann, Virtual Garden. Noen av disse folka er selvsagt flinke, det er ikke det, men kan de skape god politikk?? Skal de skape politikk??

Dette er teppefall for demokratiet! Ta kontroll over egen politikk før byråene lager flere brølere av noen one-linere for keitete norske politikere! Gi selvtilliten tilbake til våre folkevalgte!

24 kommentarer:

pakkepiken sa...

Nydelig. Jeg sakset inn i en mail til KaosPilotenes rektor som kanskje får litt å tenke på, i anledning skolens forestående 15 års bursdag.

Jeg skal nemlig ikke påstå at skolen der er mye bedre enn verken Westerdahls eller NMH.

Anonym sa...

Vet ikke om det hjelper med "ordentlig utdannelse" heller.
Kanskje kan det hjelpe med ordentlig dannelse?
Politikerne må stå for visjonene, men de må ha hjelp til å kommunisere med målgruppene. Finner vi ikke da de beste "rådgivere" nettopp innenfor målgruppene? Hva med å bruke legmannsspanel plukket ut fra målgruppene? Disse kan jo gi sine bidrag mer eller mindre på idealistisk grunnlag?

SK sa...

Det beste er jo at vi ofte betalar for å få dei til å gjennomføre våre eigne idear som dei i tillegg tek æra for etterpå.

PilogBue sa...

Lene: dette kan jo undertegnete en hel del om...

jarle: dette er gode tanker! Jeg har også ment hele tiden at gode ideer testes best ut på dem som skal motta budskapet.

Det er nettopp av denne grunn at lokalgrupper er så viktig for partiene. Det er her politikken burde utformes, og det er her kontakten med målgruppene øyensynlig er tettest.

Samtidig burde de faglige utvalgene sentralt ha betydelig mer kontakt med de samme lokalgruppene.

Bare med en økt kontakt mellom velger og valgt vil behovet for byråer forsvinne og selvsikkerheten komme tilbake til våre folkevalgte!

pakkepiken: Jeg er redd du har helt rett. Nå skal de også etablere kaospiloter i Russland. Mange vil mene at det kan det landet trenge, men dersom de bare skal skape flere turbokommerse piloter, så kan de likegodt la være. Slike har moder Russland flere enn nok av allerede.

Anonym sa...

"I samfunnet pågår det en kontinuerlig maktkamp. Vi arbeider for at våre oppdragsgivere skal vinne denne kampen. Skal du arbeide hos oss, må du elske debatt, tåle uenighet og dyrke åpenhet og offensivitet. Dessuten er det bra om du kan le av andre, men bedre om du også kan le av deg selv. Og du må tro på at bedre kommunikasjon på sikt vil gi oss et åpnere samfunn. Vi lover at Geelmuyden.Kiese er det stedet i Skandinavia der du kan lære mest om kommunikasjon og kommunikasjonsrådgivning".

Sitat: Hans Geelmuyden.

Nuff said.

Du kan jo søke jobb her, da Tarje, hvis du er på jakt etter nye utfordringer:
https://www.aetat.no/sbl/as/stillingssok/stillingsannonse.do?id=1201852

Anonym sa...

Denne vil du elske.

http://www.youtube.com/watch?v=gDW_Hj2K0wo

Anonym sa...

Enig i kritikken, men la oss likevel ta en kikk på noen av våre nærmeste venner.

Da jeg en tid tilbake deltok på Klassekampens lansering av sitt litteraturmagasin hadde Braanen og Co tenkt seg godt om.

"Hvem er den aller, aller mest dynamiske, karismatiske og spennende politisk/skjønnlitterære tenkeren vi har i Norge? - og hvordan kan vi markere en knallstart for vårt nye magasin?"

Opp av hatten trakk han....Trekk pusten. Jepp.

Kjartan Fløgstad.

Som myste ned i papirhaugen sin i en halvtime, bablet i veg, før han så opp igjen og forlot lokalet.

Mange av de gamle hundene i PR-bransjen har vel forøvrig stort sett vært slik som oss - bare for et par tiår siden.

Kommunikasjonsbyrå er vel forøvrig grådig 90-talls. La oss renne inn på innsiden og trenge dem vekk innenfra!

Anonym sa...

Jeg synes Kjartan Fløgstad var fryktelig koselig og ganske så underholdende på en sånn passelig intellektuell måte. Man skal ikke fnyse av alle som har passert 50 Sindre ;)

Og til Jarle: Utdannelse er for de som ikke har evner fra naturens side!

PilogBue sa...

Tollefsen bedriver selvlegitimering ved å foreslå revolusjon fra innsiden... Fra sitt babelske tårn på BI

Anonym sa...

Wanvik: helt riktig. Men jeg har nå "meldt meg inn" i SV..Så jeg HAR jo virkelig legitimitet her. Snart skal jeg "bli aktiv" i Sagene også. Demokratiet bygges jo som kjent fra grasroten. Som noen hippe globalister gjerne ville sagt det.

Archer: Hyggelig med Fløgstad ja. Ingen tvil om det. De fleste syklubber er jo hyggelige.

Anonym sa...

Unnskyld. Koselige.

PilogBue sa...

Tollef: Morsomt at du tar til vett og melder deg på den eldste av våre politiske frekvenser: partipolitikken. Kom inn kom inn, Sagene?

Også fint at du har forlatt den noe patetiske, men akk så ungdommelige, relativistiske "alle-partier-har-noe-jeg-liker-men-ingen-har-alt-holdningen som jeg mener å ha sporet hos deg før.

Endelig en voksen mann...

Anonym sa...

Nei, nei.

SV er et verktøy. Ikke et mål i seg selv. Det må vi ha helt klart.

Og programmet på WTO stinker på flere punkter som et helvete (morsomt, siden jeg kanskje synes det er det viktigste). Men jeg tror det kan forandres.

Og norsk utviklingspolitikk er en elitegreie. Det dannes mellom eliteakademikere, eliteNGOer og elitepolitikere.

Poenget er at akkurat nå. Akkurat nå. Vil det muligens være mest effektivt å gå via SV-kanalene.

PilogBue sa...

Du får ikke mange sv-venner i sagene med den holdningen der, kamerat, men du kan jo forsøke.

WTO-politikken deres mener jeg faktisk er på glid, men jeg har tatt feil før.

SK sa...

Sindre, eg trur kanskje du får lite vennar sånn jevnt over med den innstillinga der. Men du har jo kanskje nok frå før...

Anonym sa...

Er det å bruke SV som verktøy for verdensforandring eller erkjennelsen av NGO-Norge som et eliteunivers som er problemet?

Enlighten mi.

Anonym sa...

Hehe, det gleder meg å kunne melde at jeg begynner i det hyggelige og miljøvennlige Gazette om ikke lenge. Dette er et «såkalt» kommunikasjonsbyrå.

Det er jammen godt det finnes jobber for oss «lettvinte noksagter som ikke gidder ta seg en ordentlig utdannelse». Men hadde de ikke vært der, hadde vel SV-regjeringen opprettet noen jobber for oss i Staten.

Jaja, akademikernes forakt for verktøy som kan brukes til noe er gammelt nytt.

Men når det er sagt. Jeg skjønner frustrasjonen over å møte folk med lavere utdanning, som tjener mer og likevel ikke leverer. Men det finnes da de som faktisk leverer skikkelige tjenester? Og noen av oss noksagter har nå skaffet oss noe formell utdannelse i tillegg til tegne, tøyse og finne-på-ting-skolen Westerdals...

PilogBue sa...

Det med lavere utdannelse var forsåvidt ikke hovedpoenget her.

I ettertid er det lett å se at byråene spiller på forfengeligheten vår. Det er utelukkende forfengelighet som gjør at et departement velger Norges største byrå til å fronte en politisk sak.
¨
Og når de største byråene kjøper inn små, billige lekegutter og jenter til å gjøre grovarbeidet, så blir det usedvanlig irriterende.

Men mest av alt blir det irriterende fordi du nok en gang lot deg lure av egen forfengelighet.

Konklusjon: disse byråene er selgere - ikke først og fremst av det produktet DU vil selge, men av seg selv. Det skal de ha: de er uovertrufne når det gjelder å selge seg selv dyrt.

PilogBue sa...

"Akademikeres forakt for verktøy som kan brukes til noe", sier du, saft&vann??

Dette er utelukkende min forakt for verktøy som ikke kan brukes til noen verdens ting...

Annet enn å tømme budsjettene til fattige organisasjoner og partier og departementer...

Anonym sa...

La oss sammenligne dette med håndtverkere. De har superkort utdannelse og tar like mye i timen som tekstforfatterne du sikter til i innlegget ditt. De kommer og gjør en jobb i leiligheten din og gjør de den skikkelig så er man fornøyd og betaler gladelig de 20-30000 man må ut med for noen dagers arbeid. Fordi dette kunne du ikke gjort sjøl. I hvertfall ikke så bra.

Gjør de en dårlig jobb, så blir man forbanna. Og det skjønner jeg. Men man begynner ikke å kalle de «noksagter som ikke gidder å ta seg en ordentlig utdannelse». I hvertfall ikke hvis man er SV-er. Dette er jo arbeiderklassen.

Men er det snakk om kreative som ikke gjør jobben skikkelig, ja da kan man la det hagle ukvemsord så det holder, for dette er jo bermen uten akademisk og proletarisk kred.

Det lukter akademisk venstresidesnobberi av innlegget ditt, som ellers er å regne for et typisk lunsjsamtaleinnlegg å regne: Håndtverkerne som ikke gjorde jobben skikkelig.

Og som sagt, jeg har stor forståelse for slik frustrasjon.

PilogBue sa...

Hehe, jeg elsker å være venstresnobbete, men når det er sagt, så skyldes nok min ekstra lille tøtsj av irritasjon at jeg føler - i motsetning til et møte med en håndverker - at jeg faktisk KUNNE gjort en bedre jobb selv.

Siste gang dette slo meg var da jeg deltok på en presentasjon hvor det unevnelige byrået tok 175 000 for en plakatskisse min datter på tre kunne ha tegnet bedre, og hvor det såkalte kreative innholdet var laget av en ad de hadde hentet inn på mandag (dette var onsdag), fersk fra skolebenken.

Dette er tyveri, det er landeveisrøveri, det er f** sparke meg antitesen av Robin Hood.

Håndverkeren har sertifikat, og du kan saksøke ham til himmels dersom han ikke gjør jobben sin forskriftsmessig.

I din bransje er det jo det rene og skjære anarki...

PilogBue sa...

Kos dere: http://www.43min.com/archive/view/en/48-Suits-telling-the-truth-....html

Anonym sa...

Rene og skjære anarki..
Litt sånn som i politikken?

PilogBue sa...

Jepp, akkurat som i politikken. Du har helt rett, og jeg har lite jeg skal ha sagt nå i alle fall. Siden dette er skrevet har jeg allerede rukket å være aktiv både i politikken og blitt kommunikasjonsrådgiver, så jaja.

For å sitere Jan Eggum: det hender man møter seg selv i døren og ikke engang vil hilse...

Når det er sagt står mye av kritikken til troendes ennå. Politikk er politikk, basert på standpunkter man står for og tror på. Byråer mener på bestilling.

Jeg skal forsøke å forene dette i arbeidet mitt: fremdeles naiv idealist, med andre ord...