06 oktober 2006

Applaus

Frykten for applausens fravær er hemmende for unge kvinner og sjenerte menns deltakelse i politiske debatter.

I Sosialistisk Ungdom går det rundt unge mennesker med kofferten full av applaus. Kofferten må pent settes igjen utenfor møterommene, og kan ikke kvitteres ut før man forlater salen.

Applaus er nemlig undertrykkende. Eller sagt på en annen måte; frykten for applausens fravær er hemmende for unge kvinner og sjenerte menns deltakelse i politiske debatter.

Derfor skal ingen applaus høres på SUs møter. Tunge, tunge kofferter plasseres i store stabler i garderoben utenfor, og vårt partis unge og lovende kandidater er enige med alle, de er gode venner og de mobber ingen med fraværende applaus.

Dette kalles feministisk praksis.

Jeg blir uendelig trist. La meg bare for korthets skyld presentere de responser jeg higer etter å motta når jeg holder mine akk så alt for skjeldne innlegg eller foredrag rundt om i Norges grisgrente strøk:

  • Knappenålsstillhet: hehe, jeg har virkelig gitt dem noe å tenke på!
  • Urolige vridninger på stolene: jøss, var det virkemiddelet så effektivt?
  • Spredt klapp: jaja, nå fikk jeg i alle fall med meg flere av dem som applauderte ham som var før meg..
  • Buing: tja, der traff jeg et sårt punkt, gitt, eller disse folka er jo ikke riktige...
  • Latter: akk ja, jeg er fremdeles ung nok til å more disse ungdommene... eller teit nok som voksen...
  • Applaus: jepp, da var det gjort.
Å få respons på innlegg er så uendelig mye mer enn å få applaus, og SU gjør sine tillitsvalgte jenter og gutter en gedigen bjørnetjeneste ved å signalisere at det eneste som er verdt å få av respons er applaus, og får man ikke det, da blir man usikker og lammet, og man vil aldri entre talerstolen igjen. Ved å forby applaus opphever man applausen til noe det ikke er, noe den ikke fortjenter å være!

Dette er ikke feministisk praksis. Det er kontraproduktivt, og bidrar i verste fall til å tabloidisere og forflate norsk politisk debatt. Hva i alle dager vil skje med den politiske retorikken dersom man alltid skal søke begeistringens applaus??

SU, dere må lære de unge lovende at det viktigste de kan søke i et foredrag eller under et innlegg er respons, hvilken som helst respons, for dermed å undersøke hvordan politikken de fremfører blir mottatt. Lær dem å spille på hele registeret, ikke bare på begeistringen! Først da blir de spennende politikere som med rette kan kreve respekt.

4 kommentarer:

Leder Jens og Gensek Truls sa...

I min tid i SU var det kun slik på landsmøtene. Det å få applaus var bra, men tenk om noen holdt et ræva innlegg og ikke fikk applaus? Derfor ble det slik at man ikke gav applaus selv om en del tillitsvalgte, hovedsaklig fra Hordaland og Trondheim, som stilleklappet.

Tror flere andre organisasjoner har adoptert denne praksisen, Elevorganisasjonen blandt annet.
-Gensek

Anonym sa...

Det er så mye rart man må tenke på når man skal organisere ungdommer... takk gud for oppfinnelsen av 30-åra.

(men folkens, det vi gjør nå er sannsynligvis bare å understreke hvor riktig denne praksisen er; oppmerksomhetskåte, selvsikre gutter som aldri sliter uansett hva slags respons de får. Det er på grunn av sånne som oss at regelen har blitt funnet opp)

PilogBue sa...

Vel, delvis enig med archer her, men spørsmålet man må stille seg er om ikke en ordentlig skolering hadde vært å foretrekke framfor å sette griller i hodet på jenter og sjenerte gutter om at det utelukkende er applaus og begeistring som gjelder i politikken.

Jeg kan selv stolt melde at jeg var en liten sjenert gutt første gang jeg sa noe høyt. Maange timer med trening tok det meg, ja dager og uker, faktisk.

Og jeg kan fremdeles bli satt ut av dårlig respons. Det er ikke det. Men det er altså slike slag livet gir, og det betyr stort sett bare at jeg må skjerpe meg til neste gang...

DUŠKA ALŽBĚTA sa...

Jeg vil anbefale Le_ meridian-finansieringstjenester til enhver som har behov for økonomisk hjelp, og de vil holde deg oppdatert på høye kataloger for ytterligere behov. Nok en gang vil jeg rose deg selv og dine ansatte for ekstraordinær service og kundeservice, da dette er en stor ressurs for ditt selskap og en hyggelig opplevelse for kunder som meg selv. Ønsker deg lykke til for fremtiden.Le meridianfinansieringstjeneste er den beste måten å få et enkelt lån, her er det e-post..lfdsloans@lemeridianfds.com Eller snakk med Mr Benjamin On WhatsApp Via_ + 1-989-394-3740 Takk Du for at du hjelper meg med lån igjen i mitt hjerte, jeg er evig takknemlig.