14 september 2006

Prosesspress


Skal regjeringens forslag forankres gjennom mediene??

På bakgrunn av gjentatte påståeligheter fra Sykkelstyret i Bergen (dog nordlandstrompet!) ønsker jeg herved å løfte fram regjeringens (mangelfulle) beslutningsprosesser, og hvilke konsekvenser dette bør få for et lite regjeringsparti som SV.

Det er hevet over enhver tvil at håndteringen av sykelønnsordningen var usedvanlig dårlig, og selv om undertegnete selv har stått for en del lite forankrete forslag i min tid, så må jeg ærlig innrømme at det var med vantro jeg hørte Valla slakte forslaget med at hun hadde hørt om dette, men avfeiet det som det rene tøv overfor Jens før sommeren.

Jeg tror imidlertid at problemene oppstår tidligere enn i forhold til (manglende) sonderinger med landsorganisasjonen eller kaptitalistene. Det er nok av folk nedover i regjeringspartienes egne rekker som ville vært i god stand til å tipse partikollegaene sine i regjeringen om hvem man må snakke med før et slikt forslag legges fram for folket. Dessuten tror jeg også at innspill fra partiapparatet og de folkevalgte ville stått seg godt i forhold til en slik sak.

Nå skal ikke jeg være den som maser om økt deltakelse i enhver prosess som regjeringen initierer og fullfører, jeg er nok for elitistisk anlagt til det, men det finnes viktige saker og mindre viktige saker, og uansett så finnes det et begrep som heter forankring.

Hvordan skal da denne forankringen skje? Vel, i alle fall ikke gjennom mediene, for å starte der. Jeg håper rådgivere og statssekretærer (og et ikke ubetydelig knippe grisedyre kommunikasjonsrådgivere, kan jeg tenke meg) i relevante departementer gremmer seg og sover direkte dårlig i disse dager, for makan til dårlig politisk håndverk skal man lete lenge etter!

SV må våkne, SV må følge saker tettere fra partiapparatet, de folkevalgte må holde seg orientert. Selvsagt skal de også orienteres, men det foresvever meg at det er enklere at de folkevalgte følger opp regjeringen i mange saker enn omvendt. Det er jo det de er satt til å gjøre!

Det er faktisk en skam at ikke et slikt forslag som her er lagt på bordet ikke har versert livlig i partiet gjennom hele sommeren.

6 kommentarer:

Anonym sa...

hva skjer med de gruppene du foreslo og som landsstyret skulle sette ned?

PilogBue sa...

fairytale: de er delvis i drift. Miljø var der fra før, utdanning er opprettet, og de tviholder på IU, som pr i dag ikke fungerer..

PilogBue sa...

Espen: det er akkurat det jeg forsøker å si i dette innlegget: det at en regjering presterer å IKKE gå gjennom partiapparatene sine før et slikt kontroversielt forslag legges ut i mediene, er uhørt og tragisk, og da oppstår nettopp det jeg kaller forankring gjennom mediene. Det er jo bare pinlig.

Og dersom denne bloggen er så påståelig som du hevder, så har jeg jo oppnådd noe, og det er ikke verst bare det.

Dog er det en ting jeg må ta til etterretning, og det er at du sammenlikner den med en blåblogg. Om jeg oppfattes like usaklig, patetisk kritiserende av andres meninger som blåbloggenes harselas med sosialister, så er det et varsko. For sånn kan vi ikke ha det.

PilogBue sa...

Jeg er enig i at regjeringen må lufte slike saker, men vi må ikke bli så late at vi sitter og venter på å bli luftet!

VI må kreve innsyn og deltakelse, vi må tvinge oss selv inn på banen, følge prosessene i departementene, og denne oppgaven er det først og fremst stortingspolitikerne som er best plassert til å gjøre, sammen med partikontorenes folk. Så kan de lufte videre ned på grasrotnivå, hvor blant andre jeg sitter - i et bydelsstyre.

Sykkelstyre sitter jo betydelig nærmere makta, har jeg skjønt, så her er det bare å brette opp ermene ;-)

SK sa...

Tarje. Du er langt frå usaklig. Det kan faktisk hende at du er for lite slem og usaklig mot alle desse blå?

Det er eit paradoks å sjå at to av dei tinga eg trur kunne vore med å få ned sjukefråværet er to av dei tinga som har totalt mangla i regjeringas behandling av saka: deltakelse og medbestemmelse.
Eg trur arbidsgivera treng press på seg for å gjere tilstrekkelige grep for arbeidstakerane sine. Derfor er det ekstra trist å sjå regjeringa gjere ein av dei feila som gjer at folk blir lei, at ein blir slitne og at det blir dårlig stemning på arbeidsplassen.
Fortell dei kor skapet skal stå og kva som må ordnast opp i, men samtidig så håpar eg at ein ikkje gir heilt slipp på dette forslaget, for om det har sine manglar så er det ikkje så dumt.

PilogBue sa...

hehe, Lene, det er klart vi kan (og kanskje til og med burde) bruke mer tid på å rakke ned på den teite blårussen, men da blir det ditto mindre tid til god politikk og refleksjon!

La dem heller bedrive den feilen på egenhånd...