Den vanskelige forskningsformidlingen
Av Tarje I. Wanvik, masterstudent ved UiB, tidligere
kommunikasjonsrådgiver
I sitt innlegg i BT 28.
november forteller Kaia Tetlie og Tine Øverseth Blomfeldt om sine skuffelser
knyttet til Universitetet i Bergens manglende kommunikasjon med folk flest om
spennende og interessante aktiviteter som foregår på Høyden. De henviser til
Universitetets samfunnsansvar som forskningsformidler.
Som tidligere
kommunikasjonsrådgiver er det lett å være enig i de tidligere
studentrepresentantenes hjertesukk. Det er i utstrakt grad vanskelig å selge
inn akademiske aktiviteter til aviser og andre medier. Det er flere årsaker til
dette, og basert på egen erfaring vil jeg trekke frem to sentrale faktorer som
henger tett sammen:
Dårlig match
Akademikere og
journalister er ofte en dårlig match. For å sette det på spissen: Der
førstnevnte har en lei tendens til å fortrekke komplekse problemer og fremheve
deres mange innfallsvinkler og ulike alternative løsninger, vil journalister
oftere lete etter enkle problemstillinger med maksimalt to løsningsforslag som
kan settes opp mot hverandre til debatt.
For å sitere fra egne
erfarte eksempler: Akademikeren ønsker ikke delta i det ”overflatiske
offentlige ordskiftet” og journalistene orker ikke formidle akademikernes
”forfengelige forvansking av samfunnsproblemer”.
Blaserte redaksjoner og brukere
Med dagens
globaliserte nyhetsbilde har vi i tillegg fått blaserte redaksjoner og blaserte
brukere. Tiden er forbi da kjente navn på besøk i Bergen skapte overskrifter.
Et kjent navn selger ikke seg selv. Dette er dog en sannhet med modifikasjoner.
Å selge inn kjente navn kan være vellykket isolert sett, men når
kommunikasjonsavdelinger gjør dette, er det som oftest for å appellere til
journalistenes latskap: ”Et sak med et kjent fjes skriver seg selv”. Problemet
til akademia er at svært få akademiske kjendiser inngir de samme mulighetene
til latskap. Ikke tar de seg nevneverdig bra ut på store glossy bilder, og de lar
seg sjelden instruere til å si det som mediene vil høre.
Hva må så til for å
drive god forskningsformidling? For det første må universitetene sørge for å ha
en profesjonell ”megler” – en sentralt plassert formidlingsavdeling som
oversetter begge veier i møtene mellom forskning, folk og media. Universitetet
må gjøre aktivitetene de tilbyr relevante for flere både gjennom måten de
presenterer dem, og i hvilke oppdragsbeskrivelser de gir sine eksterne
forelesere.
Uten en profesjonelt
basert og kunnskapsrik formidlingsavdeling ved alle norske universitet vil de
ikke kunne oppfylle et av sine raison d’être – å formidle ny kunnskap ut til de
brede lag av befolkningen. Dette er ikke et ”samfunnsansvar” i ordets egentlige
betydning, det vil si noe universitetene kan velge å gjøre. Dette er
Universitetet i Bergens fordømte plikt. Overføringer av dine og mine
skattepenger forutsetter at landets høyeste utdanningsinstitusjoner utfører det
Stortinget pålegger dem.
Samfunnsansvarsbegrepet
kan man imidlertid benytte i møte med landets redaksjoner generelt og
Bergenspressen spesielt. Det er ikke gitt at Bergens Tidende og Bergensavisen skal
formidle forskning like hyppig og aktivt som Blomfeldt og Tetlie skulle ønske
seg. Men det er lov å appellere til avisenes samfunnsansvar for å bidra til å
opplyse befolkningen. Det er lov å forvente at BT som toneangivende
samfunnsaktør aktivt etterspør ny forskning gjennom å kommunisere med byens
største utdanningsinstitusjoner og presentere aktivitetene der på lesverdige
måter.
Det finnes nok av
eksempler på at det lar seg gjøre: Jeg befinner meg for tiden i Indonesias
hovedstad Jakarta. Byens to store engelskspråklige aviser formidler daglig om
besøk og gjesteforelesninger ved byens svært mange universiteter. Ikke er det
spesielt folkelig formidlet heller, selv om de nesten utelukkende har skremt ut
en journalist eller en student for å intervjue vedkommende. Og et fast innslag
er hvilken relevans vedkommende har for Indonesia. Selv Jostein Gaarders
filosoferinger om klimautfordringene får en halvside. Her er både de som selger
saken inn (ambassaden) og journalisten tydelig på koblingen til Indonesias
store potensielle bidrag til klimasaken gjennom regnskogforvaltning.
Jeg er sikker på at
både BT og UiB kan fremvise eksempler på tilsvarende god praksis. Men jeg tror samtidig
at journalisters selvkritiske holdning til hva som er lesverdig og hva som
selger aviser av og til står i veien for deres egen kreativitet. På samme måte
står akademias manglende selvtillit i møte med det offentlige ordskiftet i
veien for kreativ formidling av god, ny forskning. Man kan mene mye om
kommunikasjonsavdelinger og ressurser som disse krever, men som fortolkere
mellom to vesentlige maktfaktorer i samfunnet som akademia og media, tror jeg
de har livets rett og vel så det.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar