09 mars 2007

Pil&Bue advarer mot kvotestrategi

Regjeringen la i går fram sin strategi for tildeling av CO2-kvoter til norsk industri.
– Skremmende, sier Pil&Bue.

NB (c)

- Det er skremmende at regjeringen faktisk ikke vet om dette vil føre til utslippskutt, sier Pil&Bue. Dersom regjeringen skal gjøre dette til en tradisjon, vil de sektorvise klimahandlingsplanene bli trist lesning.

- Norge trenger klimatiltak som virker, ikke tiltak som kanskje virker, dersom markedet vil det slik, sier Pil&Bue. Regjering har selv designet det CO2-markedet de samtidig innrømmer de ikke har noen kontroll over. Pil&Bue mener regjeringen må etablere styringsmekanismer i dette markedet som sikrer utslippskutt.

- Enten må de ha en revideringsstrategi som medfører at dersom det viser seg å bli for mange kvoter underveis i Kyotoperioden, så må regjeringen trekke kvoter fra markedet, sier Pil&Bue.

Pil&Bue framhever behovet for at regjeringen nå må komme opp med løsninger for de resterende 60% av utslippene i Norge som ikke rammes av kvoteregimet.

- Det er nå sånn at vi ikke kan sette vår lit til kvoteregimet i Norges anstrengelser for å etterleve Kyoto-avtalens løfter. Vi kan ikke tolke dette på noen annen måte enn at det er her løsningen og de store utslippskuttene ligger for regjeringen.

Hovedkomponentene her er transport, landbruk, avfall og oppvarming. Pil&Bue ser fram til de utslippsreduserende tiltakene som her vil legges fram av regjeringen i de sektorvise handlingsplanene!

Ellers har Klampekassa noen spreke utregninger som kan være verdt å ta en titt på.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ufordringer i kø
Regjeringen står ovenfor en omlegging til en bærekraftspolitikk. Det er flere viktige utfordringer som må løses i de neste årene. Blant disse er:

1. Å sikre betydelige reduksjoner av CO2- og NOx-utslipp fra norsk sokkel. Mener Regjeringen at 20 prosents reduksjon er mulig uten omfattende elektrifisering av sokkelen med kraft fra land? Og kan vi tillate oss gasskraftverk uten CO2-håndtering i Kyoto-perioden?

2. Å fase ut av bruken av fyringsolje til oppvarming innen 2020. Trenger vi et forbud mot installasjon av oljekjel eller holder det med avgifter og endrede avskrivningsregler for alternativ oppvarming?

3. Å bidra merkbart til å redusere utslippene av klimagasser fra vegtransporten. Hvordan skal andelen drivstoffgjerrige biler økes markant fram mot 2020? Hvilke krav bør finansminister Kristin Halvorsen da stille til engangsavgiften for biler i Norge eller er dagens avgiftsomlegging tilstrekkelig?

4. Å sørge for at inntekter fra vegprising kan brukes til driftstøtte for kollektivtransporten. Vil samferdselsminister Liv Signe Navarsete legge fram lovendringer som gjør dette mulig og hvor mye skal staten nå investere i kollektivtrafikk i storbyene?

5. Å skape en aktiv lokal og regional klimapolitikk. Olje- og energiminister Odd Roger Enoksen må vurdere om klimagassreduksjon skal innlemmes som et likeverdig mål for Enovas energifond?

6. Miljøvernminister Helen Bjørnøy må vurdere om vi trenger et eget klimainvesteringsprogram slik de har i Sverige (KLIMP) eller om Enovas støtteordninger er tilstrekkelig?

pakkepiken sa...

Mye fornuftig her, men når begynte du å omtale deg selv i tredje person? :)

PilogBue sa...

hahm, en intern spøk her på bruket. Vil neppe skje igjen, men det var morsomt.

pakkepiken sa...

Årh jo! Jeg likte det. Det ble et sånn fortryllelsens skjær over det, som et lys levende orakel, bare på nett. Fint var det. Kjør på! :)